måndag 14 juni 2010

Boknörden anropar!

Så där ja.
Efter mycket fixande och trixande så har min lilla bokblogg tagit sin plats bland miljontals andra bloggar. Bra gjort, bloggen! Bra gjort, Anna! *klappar mig själv på ryggen*

I denna blogg så får min inre nörd fritt spelrum och jag får vara precis hur besatt jag vill när det kommer till mina böcker.

Vad läser jag för slags böcker då? Vad kan du förvänta dig?
*NERDALERT! NERDALERT! NERDALERT!*
Vampyrer har alltid varit min grej, dock i det hemliga, fram tills hysterin kring Twilight fick sitt fäste och vampyrer blev mainstream. Då blev det okej att älska blekt mansfolk med huggtänder. Om jag inte minns fel så läste jag min första "vampyrbok" när jag var 11-12 år. Nåt sånt. Uppvaknandet av L.J Smith hette boken (jag har dåligt minne så titeln kan vara fel) och den bokserien kan du även se som tv-serie idag på 6:an, Vampire Diaries - dåligt skit. Efter det hittade jag Anne Rice och Lestat i En vampyrs bekännelse och hela den serien. Om du känner igen En Vampyrs Bekännelse så beror det på att det blev en film av den boken med bl a Brad Pitt och Tom Cruise - Interview With The Vampire. Anne Rice är smått ikonisk inom vampyrlitteratur, men känns dock lite oldfashion idag.

Efter att ha hittat dessa böcker så fann jag inga fler, genrendog väl en aning. Eller så hade jag fullt upp med puberteten och böcker var inte lika kul längre, vem vet?

Sen runt 2006-2007 så gjorde den amerikanska hemmafrun Stephenie Meyer entré och resten är historia. EdwardEdwardEdwardEdward.
Men efter att ha läst Twilight-serien om och om igen, så blev det dags att söka efter nya smaskiga vampyrer, gränslösa kärlekshistorier och spännande intriger.
Mot Bokia! Och vid det här laget hade vampyrgenren exploderat och det fanns flera alternativ att välja mellan. Jag fick med mig tre böcker den dagen i september 2009 och det var den dagen som min nuvarande kärlek, besatthet föddes.

Night Pleasures av Sherrilyn Kenyon introducerade mig till PARANORMAL ROMANCE och numera kan jag inte läsa något annat.
Twilight tillhör PNR också men det är ungdomsversionen, det jag fick tag i var vuxenversionen and I have never looked back...

Boknörden varnar dock att denna genre är en sådan som man antingen älskar eller hatar.
För det är inga litterära mästerverk det här. Författarna kommer aldrig att vinna Nobelpriset i litteratur. Det är bara ren, smaskig underhållning. Och det är denna genre som först och främt kommer att finnas på denna bokblogg.

Hehe, och tack vare Night Pleasures och alla andra böcker som kom efter den, så tycker jag numera att Edward är en mes och jag äger nu 71 st (and counting) sådana böcker, sprängfyllda med testosteronstinna vampyrer och heta lovestories ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar