måndag 14 juni 2010

The Twilight Saga




Vi börjar väl med bokserien som fick PNR att exlodera på 2000-talet - Twilight, New Moon, Eclipse & Breaking Dawn av Stephenie Meyer.

Det känns som om majoriteten av den kvinnliga befolkningen har läst denna serie, och älskat den.

Älskat Bella för att hon var så pass "vanlig", ingen superkvinna och allt var det innebär med intelligens, utseende och tur i livet. Den klassiska girl next door som alltid går hem och som alla kan personifiera sig med. Räck upp en hand du som föreställde dig vara Bella medans du läste böckerna! *viftar med båda händerna som om livet hängde på det*
Hur den frustande, pustande, suckande och totalt värdelösa Kristen Stewart porträtterar Bella på filmduken kan vi ta senare.

Älskat Edward för att han var bevis på den utdöende gentlemannen som de flesta kvinnor suktar efter i en värld av plumpa raggningsförsök och en till synes kärlekslös värld. Som satte sin kärleks säkerhet först och behandlade henne som en prislös skatt. Att han dessutom var hetare än helvetets eldar gjorde ju inte saken sämre.
Och Robert Pattinson blev årtiondets hunk tack vare rollen som vampyren i glittrande rustning.

Älskat Jacob för han var den ideala bästa vännen i manlig form. Som deltog i dumdristiga äventyr, stöttade och ställde upp i vått och torrt, och den som fanns där om man behövde prata.
Vi brudar gillar ju att prata såattee...



Twilight:
Vår inkörsport till Forks.
Jag tyckte att Meyer lyckades bra med att fånga mitt intresse tidigt i boken.
Saker och ting ska ju byggas upp, du ska få en känsla över de omgivningar och personer som beskrivs och ibland lyckas inte alla med det och det slutar med att man struntar i att läsa klart boken. Och det är i Twilight som drömmen uppstår; jag vill ha en vampyr till boyfriend alternativ jag vill VARA en vampyr. Jag vill båda. Ja, du kan kalla mig knäpp om du vill! Jag vill fortfarande ha huggtänder.

New Moon:
Nej nej nej nej neeeeeeeeej! VARFÖR!? Edward, vad gööööör du?!
Lite så var känslan i början av denna bok.
Sen uppstod det lite irritationsobjekt för min del. Var Bella tvungen att deppa ner sig så förbannat mycket? Man började ju undra om Meyer anser att en kvinna klarar sig inte utan en karl vid sin sida? Författare kan ju ha lite hidden agendas i sina verk, så man började ju undra lite.
Så Bella blev lite väl mesig för min smak, men Jacob gjorde entré och räddade boken.

Eclipse:
Den minst intressanta boken i den här serien enligt min åsikt.
Vet inte varför egentligen men den fick mig inte att sträckläsa i timmar på samma sätt som de andra tre. Bella fick dock tillbaka lite av sina cojones denna gång. Edward blev kanske lite väl dominerande (på ett dåligt sätt) och man visste inte vem man ville skulle få Bella tillslut - Jacob eller Edward?

Breaking Dawn:
Min favorit. Mycket händer i den här boken. Mycket spänning. Och jag..eeh jag menar Bella fick äntligen gifta sig med sin vampyr. Vilket betyder honeymoon som i sin tur betyder ligga. Smekmånaden på Isle Esme var väldigt bra skrivet av Meyer tycker jag. Hon hintade så utav bara helvete men man fick ändå inte "se" nåt. Fjädrar och trasiga sänggavlar är numera jävligt hett.
BabyVamp skapar problem direkt i det färska äktenskapet och jag hurrade för att Bella äntligen blev vrång mot Edward, istället för att lägga sig som en dörrmatta som tidigare. Hon stod äntligen för något.


Stephenie Meyer's skrivande har det ju talats om mycket. Att hon är värdelös på det osv.
Det vill jag faktiskt inte påstå att hon är. För att vara förstagångsförfattare samt författare av ungdomsböcker så tycker jag att hon har lyckats förbannat bra. Bara att kolla på boklistorna och vad hon har dragit in de senaste åren - PÅ SIN DEBUT.

Övrigt: Filmatiseringarna av dessa böcker har nog ingen missat. Hardwicke lyckades med Twilight, Weitz misslyckades med New Moon. Vi får se hur David Slade lyckas med Eclipse den 30 juni.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - KRISTEN STEWART SUGER. Kan inte skådespela för fem ruttna ören och det är ett stort förbannat mysterium varför de castade henne som Bella? Jag misstänker mutning i form av dödshot eller sex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar