fredag 25 juni 2010

Hush Hush - Becca Fitzpatrick


Läste just ut Hush Hush och jag vet redan nu att denna bok kommer att explodera på markanden.
Småtjejer kommer att invadera bokaffärerna!

Varför? Jo, för 2010 är året då änglar blir de nya vampyrerna.
Det har viskats lite redan om detta på diverse forum och jag tror att genom den här boken så blir det ett faktum.
Tonårstjejer rules, annars hade inte Twilight blivit en sådan succé. Tonårstjejer sätter trender.

Abropå Twilight, så fanns det väldigt många likheter mellan dessa två böcker. Nästan lite för många.

Ung tjej som aldrig intresserat sig för det motsatta könet, berättelsen utspelar sig i en regning stad vid den amerikanska kusten, biologilektioner med den nya mysteriska och självklart dödssnygga killen med de mörka ögonen - som vill döda sitt hjärtas dam, biobesök, motorcykelturer och självklart den alltid närvarande obehagskänslan att något ont lurar bakom hörnet.
Visst låter det bekant?

Skillnanden var att Patch, den mysteriske killen, faktiskt betedde sig som en tonåring - lite retsamt elak, testosteronstinn med ett maffigt självförstroende. Om man nu skulle jämföra med Edward som beter sig lite mer som...en äldre herre. Typ. Jag tror jag gillar den där Patch faktiskt.

Jag tyckte Hush Hush var en bra ungdomsbok, speciellt inom den här genren. Författarens berättarstil var väldigt enkel, lite för simpel ibland kanske och bokens hjältinna var väl lite väl menlös men det passar de dagar när man inte vill anstränga sig för mycket.


Den svenska översättningen, som kommer heta Fallen ängel, kommer ut i juli för den som är intresserad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar