torsdag 24 juni 2010

Halfway To The Grave

Halfway To The Grave av Jeaniene Frost är ännu en bok som jag avslutade för några dagar sedan. Jag blev rekommenderad att läsa den här av mina "hemliga" bokvänner på Facebook. De är helt galna i Bones, så jag blev ju helt klart tvungen att kolla efter vad allt ståhej handlade om!

Half-vampire Catherine Crawfield is going after the undead with a vengeance, hoping that one of these deadbeats is her father - the one responsible for ruining her mother's life. Then she's captured by Bones, a vampire bounty hunter, and is forced into a unholy partnership.

In exchange for finding her father, Cat agrees to train with the sexy night stalker until her battle reflexes are as sharp as his fangs. She's amazed she doesn't end up as his dinner - are they actually good vampires? Pretty soon Bones will have her convinced that being half-dead doesn't have to be all bad. But before she can enjoy her newfound status as kick-ass demon hunter, Cat and Bones are pursued by a group of killers. Now Cat will have to choose a side...and Bones is turning out to be as tempting as any man with a heartbeat.



Med skyhöga förväntningar så började jag sträckläsa denna bok, och ja, den var riktigt underhållande i vissa stunder. Jag gillade Cat; en ung, stark och självständig tjej som man lätt kunde identifiera sig med. Inte för att jag springer runt om nätterna och mördar vampyrer, men rent mentalt och känslomässigt så kunde jag känna igen mig ibland.
Och jag blev glad att läsa om en "vanlig" tjej, ingen dörrmatta. Tummen upp!

Sen har vi då Bones. Som är engelsman. Jaa...än en gång så blir jag lite lätt frustrerad över språket. I vanliga fall så gillar jag det mesta som är engelskt vare sig det gäller film eller tv-serier, brittisk accent är hett som fan ibland! Men inte i text. Tycker jag iallafall.
En vampyr som uppenbarligen ska skrämma skiten ur de flesta blir lite lätt...fjantig när han utbrister Blimey! Men bortsett från det så var Bones en kul karaktär, inte den vanliga lynniga vampyren som oftast porträtteras.

Ett litet smakprov på hur det kan se ut i Paranormal Romance serier och Halfway To The Grave:
"Playing with fire, Kitten?"
His mouth grazed my cheek. His lips were cool against my skin. My head spun, my senses reeled, and my tongue crept out and licked his neck. The shudder went all through him. Bones pressed me so close that his body ground into mine, jerking my head back with a thick handful of hair until our eyes locked. What had started out as a game was now an open challenge, as well as a direct threat. All of this should have frightened me, but it was as if my mind were incapable of rational thought. He was a vampire, a hit man, and had almost killed me...and nothing mattered more than the feel of him. I licked my lips and didnt pull away.
It was all the invitation he needed.

Jag skulle rekommendera den här boken till den som kanske är lite intresserad av PNR men som inte riktigt vet var man ska börja. Vilket är svårt, det finns galet många alternativ att välja mellan! Halfway To The Grave är lite av en mjukstart och inte lika grafisk som en del av böckerna i den här genren är!

Jag väntar med spänning på bok 2, One Foot In The Grave, som förhoppningsvis kommer i slutet av veckan! Den ska nämligen vara ännu bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar